Interview met Patrick Vez

Anthuriana Dominicana

Patrick Vez is één van de eerste kwekers van Anthura en is dat nog steeds. Hij woont in Portugal met zijn vrouw en 6 kinderen en heeft daar een kwekerij van 5.000m² gevuld met Anthurium snijbloemen voor de Portugese markt. Ruim 6.000 kilometer verderop, in de Dominicaanse Republiek, is zijn andere bedrijf gevestigd. Met een totale oppervlakte van 8 hectare kassen produceert Anthuriana Dominicana jaarlijks miljoenen planten en bloemen. We spraken met Patrick over zijn bedrijf in het Caribisch gebied, de geschiedenis, de huidige situatie en de toekomst.

Patrick Vez

Kun je ons in het kort iets vertellen over de Dominicaanse Republiek? De Dominicaanse Republiek ligt in Midden-Amerika, de voertaal is Spaans en het land heeft 11 miljoen inwoners. De belangrijkste sector is het toerisme. Opmerkelijk is dat veel Dominicanen die in het buitenland wonen hun familie financieel ondersteunen. Ze sturen al het geld dat ze kunnen missen. Dit is een grote bron van inkomsten voor veel Dominicanen.

Hoe is Anthuriana Dominicana ontstaan? Als aardbeienteler in Zwitserland huurde ik het land en was niet in de gelegenheid om het te kopen. Er was geen mogelijkheid om daar iets te beginnen: grond was meestal niet te koop of niet beschikbaar of het was te duur. Tegelijkertijd ben ik een avonturier, die houdt van uitdagingen, nieuwe dingen en reuring. In 1986 deed de kans zich voor om naar de Dominicaanse Republiek te gaan en daar iets te beginnen. Ik heb dit land toen meerdere keren bezocht om te onderzoeken hoe het daar allemaal werkte, voordat ik verhuisde. In die tijd teelde ik nog aardbeien. Na twee jaar, in 1988, besloot ik te emigreren en investeerde USD 100.000 in het land en in het bedrijf en startte ik met de teelt van anthurium snijbloemen. Na een tijdje kwamen daar anthurium potplanten bij. De bedrijfsnaam zegt het al: Anthuriana Dominicana, anthurium in de Dominicaanse Republiek. Vanaf dat moment begon mijn bedrijf te groeien. Niet omdat ik een hele goede teler en manager ben, maar omdat ik op het juiste moment de juiste beslissingen heb genomen. Oplettend zijn en (tekenen van) verandering herkennen, hebben mij daarbij geholpen. Dat is de sleutel tot een succesvol bedrijf wat mij betreft. In het begin exporteerden we al onze bloemen naar de Verenigde Staten. Op een gegeven moment begon ik Poinsettia's te kweken; in Puerto Rico verkochten ze die op elke hoek, maar nergens in de Dominicaanse Republiek. Anthuriana Dominicana begon ze lokaal te verkopen, terwijl er maar 100.000 consumenten zijn die bloemen en planten kopen. Dit is een zeer kleine hoeveelheid vergeleken met de 11 miljoen inwoners. De elite is echter erg rijk. Ze laten graag zien wat ze hebben en geven veel geld uit aan onder meer bloemen en planten.

Wat is de huidige structuur van het bedrijf? Ik verkoop nu alle planten in de Dominicaanse Republiek en een klein beetje in Haïti. We bleven investeren en uitbreiden en hebben nu zo'n 700 producten, waaronder phalaenopsis potplanten, anthurium potplanten en bromeliaceae: onze top drie producten, maar we hebben ook vetplanten, cactussen, palmen, vanda's, dendrobium, calathea's, ficussen, spatifilums, varens, poinsettias etc. We hebben 200 medewerkers, 6 kwekerijen op 6 verschillende locaties, soms wel vier uur rijden van de ene naar de andere. De opbouw is vooral dat elke kas zijn eigen taak heeft, voor phalaenopsis kweken we bijvoorbeeld de ene fase in één specifieke kas en de volgende fase is op een bedrijf meer dan 100 kilometer verderop. Daar maken we ook bloeiende phalaenopsis en éénjarige planten. Een andere kas staat in Tubagua Valley, een zeer toeristische plaats in het noorden van het land waar we al onze snijbloemen verbouwen.

We hebben één manager die min of meer alle zes de locaties beheert, hij houdt toezicht op hen. Voorheen moest ik er zes keer per jaar heen en de rest van de tijd op afstand mijn

bedrijf leiden, wat resulteert in de acceptatie van veel fouten. Dat doe ik sowieso wel. Elke Nederlandse manager zou er een hartaanval van krijgen.

We hebben veel producten die niet de juiste kwaliteit hebben vanwege de omgevingsfactoren en omdat we niet over de Nederlandse technieken beschikken. Het komende half jaar bouwen we een kas met verwarming voor phalaenopsis en een nieuwe locatie op de berg voor vetplanten en anthurium potplanten.

We verkopen 65% rechtstreeks aan de detailhandel en er is niet veel concurrentie. We proberen altijd de beste planten voor ze te krijgen, ook als we ze zelf niet hebben. Wij zijn marktleider in potplanten, met name bloeiende potplanten. De omzet stijgt al geruime tijd met 20% per jaar. In onze winkel is het altijd druk, want er komen mensen uit het hele land. Onze 30 medewerkers doen hun best en leveren goede service, dat heeft geresulteerd in een uitstekende reputatie. Ook zijn we actief op social media: Instagram en Facebook.

Waarom ben je van de Dominicaanse Republiek naar Portugal verhuisd? Ik woonde naast één van mijn kassen, maar moest vanwege de school van de kinderen naar de stad verhuizen. Ik ben echter niet iemand die van de stad houdt, dus daar was ik niet blij mee. In die tijd was het ook niet zo veilig als nu en de situatie was een beetje saai… Ik wilde en had een nieuwe uitdaging nodig. Ik wilde verhuizen naar een land waar ik in de natuur kon leven, met een fijn klimaat en goede scholen voor mijn kinderen in de buurt. Inmiddels zijn alle kinderen ouder; twee van mijn kinderen werken tegenwoordig ook in het bedrijf.

Naar mijn mening zijn de belangrijkste dingen om gelukkig te zijn en om te proberen andere mensen gelukkig te maken, naast je gezondheid. Met betrekking tot mijn bedrijf wilde ik ook gelukkig zijn: ik hou ervan om met planten te werken en om gelukkige medewerkers en klanten te hebben. Als ik het alleen voor het geld zou doen, zou ik een supermarkt openen.

Hoe regelt u de bedrijfsvoering vanuit Portugal? Mijn collega's doen het werk en ik bemoei me er niet te veel mee, het is hun verantwoordelijkheid. Als het om een groot project gaat, zoals de start van de opkweek van 6 cm phalaenopsis potplanten, regel ik veel, van het kopen van potten tot het regelen van de beplanting, ook al ben ik bijna met pensioen. Hetzelfde geldt voor bouwprojecten, zoals een nieuwe kas of het opstarten van een nieuw tuincentrum. Ik werk voornamelijk 's nachts vanwege het tijdsverschil met het Caribisch gebied. Het grootste deel van mijn werk in Portugal is logistiek. Een zending van Nederland naar de Dominicaanse Republiek bestaat uit 5 of 6 zendingen die samengevoegd moeten worden tot één. Gelukkig is dat tegenwoordig heel eenvoudig. Ik vind dat mijn medewerkers zich vrij moeten voelen om hun werk te doen zoals zij dat willen. Ik kijk wanneer het tijd is om nieuwe kassen te kopen. Maria, mijn hoofd verkoop, is ook erg belangrijk. Zij coördineert de verkoop, logistiek en distributie en is de manager van onze twee tuincentra.

Aangekocht land voor nieuwbouw.

Kunt u kort de markt in de Dominicaanse Republiek beschrijven in vergelijking met de Europese markt? Het belangrijkste verschil is dat we geen leveranciers hebben. Tuincentra kunnen geen goede telers en leveranciers vinden. Dat is onze kracht: ons succes is dat we alles leveren. Als iemand een nieuwe supermarkt opent, is er niet veel beschikbaar bij andere bedrijven. Als ze bij ons kopen, kunnen ze kiezen, omdat wij veel verschillende planten produceren. Veel mensen kopen snijbloemen en potplanten vanwege een bepaalde situatie, zoals een bruiloft, feest of begrafenis. Voor potplanten begint het te veranderen en mensen gaan ze ook kopen, ook in de lagere klassen. Bloemisten hier maken niets van tevoren. Na een betaalde opdracht beginnen ze met het maken van een arrangement of boeket. Als ik een belegger was, zou ik meer winkels maken. Maar ik heb er geen zin in, want ik werk graag met planten en besteed mijn tijd niet aan papierwerk. Maar de Dominicaanse Republiek biedt ook nu zeker kansen…

Wat zijn de huidige trends? Planten en bloemen zijn hier vooral voor de rijken. Ze zijn een statussymbool. Vijfentwintig jaar geleden woonden rijke mensen allemaal in huizen met enorme tuinen, dus er waren toen veel buitenplanten en hun huizen stonden altijd vol met bloemboeketten. Tegenwoordig wonen bijna alle mensen in moderne appartementen. Modern, dus de trend hier is zwart, wit en glas en niet zozeer kleuren. Mensen vullen hun appartementen dus niet met gekleurde planten. Als ze echter planten kopen, bestellen ze altijd grote hoeveelheden, net zoals hotels en restaurants. In deze eersteklas markt zijn ook vetplanten en groene planten populair. Dominicaanse mensen zijn zich verrassend bewust van wat er in de wereld gebeurt.

Hoe speelt u hier met uw bedrijf op in? Net als in Europa kweken we steeds meer kleine planten met een kleine potmaat. Ze kunnen onder andere in de appartementen worden gebruikt. Ook deze categorie willen we uitbreiden, vanwege de distributie naar supermarkten. Grote planten werken niet in supermarkten.

Wat is het verschil met Nederland qua productie en afzet? Anthuriana Dominicana heeft zoveel verschillende producten, zo'n 700, en eenvoudige kassen. Hightech is er niet, maar we investeren nu meer dan ooit. Wij leveren 60% aan de retail, 30% aan de groothandel. Alle verkoop en distributie voor de retail, hotels en handel is óf bij ons geproduceerd óf door ons georganiseerd.

Hoe regel je de verspreiding van de planten? De complete logistiek en transport begint in de stad. We brengen al onze planten naar de stad en van daaruit gaat het overal naartoe. Ongeveer 60% blijft in onze tuincentra. De hele dag staan vrachtwagens voor onze winkels en we leveren onze planten op dezelfde plek af voor de detail- en groothandel.

Hoe zien uw kassen eruit? Zoals ik al eerder aangaf, zijn onze kassen basic. We hebben drie hectare plastic kassen en vijf hectare schaduwnetten (met soms plastic erboven). We kweken de planten voornamelijk door gebruik te maken van de natuurlijke omstandigheden. Onze kassen zijn eenvoudig vanwege het risico op orkanen. Elke vijf jaar is er minstens één orkaan die veel vernietigt. Onze locaties hebben veel hoogteverschil, dus we hebben veel verschillende klimaten voor verschillende gewassen, maar ook veel verschillende soorten planten in dezelfde kas. Gezien dit en het feit dat er bijna geen technologie is en niet het perfecte klimaat voor elke plant, zou ik zeggen dat we het behoorlijk goed doen.

Hoe profileert Anthuriana Dominicana zich in de markt? Ons bedrijf heeft geen marketingstrategie om ons te profileren. Veel mensen kennen Anthuriana Dominicana en hebben één van onze producten. Onze goede reputatie gaat ons vooruit. We zijn ook erg actief op sociale media, voornamelijk op Facebook en Instagram, deze laatste heeft 60.400 volgers!

Hoe zie jij de toekomst van Anthuriana Dominicana? Mooi, we zijn op de goede weg, investeren meer in techniek, logistiek en misschien openen we nog een tuincentrum. We zitten in een groeifase en als er een kans is, gaan we ervoor. Wij verkopen schoonheid en plezier. Mensen houden van schoonheid, ook al is het niet voor gebruik. Bloemen maken deel uit van deze ervaring.

Patrick Vez.

Hoe ervaar je de samenwerking met Anthura? Het voelt als een partnerschap. Ik heb het gevoel dat Marco (Knijnenburg) en Hans (Prins) het belangrijk vinden dat ons bedrijf succesvol is; ze willen er zeker van zijn dat alles in orde is. Zij zijn altijd bereikbaar voor advies en hulp, zoals bij het 6 cm phalaenopsis project toen Anthura mij hielp met potten en mij adviseerde op het technische gedeelte. Ik kan ze echt vertrouwen, ze zouden nooit een plant afleveren die zij niet ondersteunen. Zij zorgen voor ons product en het gaat niet alleen om geld. Ik zou graag meer contact hebben met de andere mensen van Anthura en hoop hierop aankomende november tijdens de FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer. Eigenlijk wacht ik op nog meer en andere producten van Anthura, want ik hou van alle planten en bloemen.