Interview met Rene Hendriks

Opti-flor

Opti-flor: Creating Orchids

Orchideeën van Opti-flor brengen sfeer en kleur in miljoenen Europese huiskamers, kantoren en hotellobbies. Ook dragen zij bij aan een exclusieve uitstraling van een keur aan internationale evenementen. Alle verschillende orchideeën hebben één ding met elkaar gemeen: ze zijn met de grootst mogelijke passie en toewijding gekweekt. Het motto van Opti-flor is niets voor niets ‘Creating Orchids’. Wij spraken met Rene Hendriks, samen met Marco Hendriks en Raymond van der Knaap eigenaar, over de passie voor zijn bedrijf, ‘zijn’ orchideeën en zijn visie op de toekomst.

Optiflor bestaat dit jaar 90 jaar. Kunt u iets vertellen over het ontstaan en groei van het bedrijf?

Eigenlijk is het familie Hendriks 90 jaar, want daaruit is Opti-flor ontstaan. Het bedrijf is gestart in 1928 door J.W. Hendriks sr. en hij teelde allerlei soorten groenten zoals komkommer, bloemkool en sla. Nadat het stoken opkwam, ging opa Hendriks sla in de winter en tomaten in de zomer telen.


In 1952 is de samenwerking tussen mijn opa en zijn zonen Leo, Jan en Wim ontstaan. Later werd dit Gebroeders Hendriks. Ik ben zelf in 1981 gestart in loondienst en op dat moment teelden we op 3 hectare tomaten, op een voor die tijd groot en modern bedrijf in een zeer modern tuinbouwgebied. Mijn neef Marco Hendriks is in 1991 bij het bedrijf gekomen.

Bas Olsthoorn , Gert Hoogendoorn (Anthura), Arjan Peeters, Rene Hendriks

U bent in 1998 overgestapt naar orchideeën. Waarom hebt u die stap genomen?

In 1997 nam ik met mijn neef Marco Hendriks het bedrijf over van mijn ouders en ging de derde generatie echt aan de slag. We vroegen ons toen af of wij mee wilden gaan met de schaalvergroting in tomaten met onze telersvereniging Prominent. Onze ambitie was namelijk om een product te maken waarbij onze naam tot uiting kwam in de markt. Dit lukte bij tomaten niet, want bij de telersvereniging ging de discussie over de meeste kilo’s en welk soort hiervoor het meest geschikt was. Uiteindelijk zijn wij na een analyse overgeschakeld naar de potplantenteelt van phalaenopsis, een kapitaalintensieve teelt en een product waarbij we zelf onze eigen naam in de markt konden zetten. Dit was toen al een grote drijfveer!


We wilden onszelf direct goed bekend maken met het product, de ambitie was om in drie jaar de beste kwaliteit te maken. Daarom is er in 1998 een geheel nieuw bedrijf gebouwd met koeling, belichting en phalaenopsis uit weefselkweek. In 2003 zijn we na 75 jaar tomaten gestopt met de teelt hiervan en op 2,5 ha 12cm phalaenopsis gaan produceren.

De naam Opti-flor is een begrip in de phalaenopsis wereld, elke bloemist kent jullie. Hoe krijgen jullie dit voor elkaar?

Op het moment dat we ons volledig gingen richten op de teelt van phalaenopsis werd het doel duidelijk te segmenteren. We zijn gestart met één tafel potmaat 15 cm witte, grootbloemige phalaenopsis per week en onze segmentatiestrategie is leidend geweest voor de bekendheid van onze naam. Met deze potmaat van 15 cm wit hebben we naam en faam gemaakt bij bloemisten en tuincentra. Ondertussen steken we al 20 jaar veel energie in het ontwikkelen van segmenten, en hier is de ontwikkeling van concepten vervolgens bij gekomen.

"Op het moment dat we ons volledig gingen richten op de teelt van phalaenopsis, werd het doel duidelijk te segmenteren."

Wat doen jullie om jullie klanten optimaal te bedienen?

In 2010 werd een onderzoek uitgevoerd door het productschap tuinbouw over plantmerken en daar kwamen we toen heel goed uit. Dit is echt een trigger geweest om daar verder op door te bouwen! Consistente leveringen met een uitmuntende kwaliteit.


Wat wij hierbij heel belangrijk vinden, zijn de mensen in onze organisatie die dit dagelijks voor elkaar krijgen. Onze verschillende locaties hebben elk een eigen management team. Dit geeft ons tijd voor andere, lange termijn zaken. We kunnen alleen consistent zijn in leveringen en kwaliteit samen met onze 200 medewerkers.

Hoe verrassen jullie de markt steeds weer met mooie concepten?

Bloemisten en tuincentra vragen om orchideeën van Opti-flor vanwege onze merkbeleving, onze betrouwbaarheid in de leveringen en de kwaliteit van het product. Daarnaast zijn de uitstraling en presentatie van onze producten ook belangrijk. Dit zit in de kleine dingen, bijvoorbeeld een schone Deense kar, waar geen ouder stickers op zitten. Alles moet er strak en recht uitzien en onze klant moet ‘blind’ Opti-flor kunnen vertrouwen.


Je moet altijd je verhaal blijven vertellen, vertellen wat je doet en focus houden. Dit past bij onze kernwaarden ambitieus, creatief, consistent, connected, effectief en transparant. We zoeken naar een ‘blue ocean’ en willen niet vechten op de markt met hetzelfde product in een ‘red ocean’. We zoeken constant naar nieuwe concepten met innovatieve waarde.

Wat verwacht u van Anthura?

Om onze doelen te bereiken werken we al jarenlang samen met veel leveranciers, waaronder Anthura. Dit zijn veelal vaste leveranciers, die we door de jaren heen om ons heen hebben verzameld.


Anthura weet als leverancier wat wij willen en speelt hierop in door nieuwe rassen en segmenten te ontwikkelen. Wij moeten op onze beurt ook weten wat we willen en dit aan onze leveranciers duidelijk maken. We willen niet zelf veredelen en vermeerderen, daar hebben we goede leveranciers voor. Hierdoor kunnen wij ons focussen op het maken van de beste producten en concepten voor onze klanten.

Wat zijn voor Opti-flor de grootste uitdagingen voor de toekomst?

De grootste uitdaging is de vraag hoe we het merk Opti-flor kunnen versterken. Digitalisering is hierbij een hulpmiddel, zo zijn we aan het pionieren op online platforms zoals Bol.Com, Flora@home en Love Flowers.


Daarnaast willen we meer kant-en-klare winkelconcepten uitrollen. We kijken tevens naar andere orchideeën, zodat we echt een orchideeënleverancier worden voor onze klanten.


We willen nog meer inspelen op de trend van gemak: consumenten helpen om bloemen en planten te onderhouden, door onder andere het probleem van water geven op te lossen. Kijk naar woon- en kledingwinkels, waar meubels en kleding prachtig staan uitgestald, maar onze orchideeën er vaak niet mooi opstaan. Als je bij een winkel biefstuk of ijs koopt, laat je dit niet achterin de auto liggen op weg naar het strand, maar zet je het thuis direct in de koeling. Bij phalaenopsis weten consumenten vaak niet hoe ze de planten moeten behandelen. Vooral jongeren vinden de verzorging van planten ook wel lastig denk ik, hierin moeten we ze het makkelijk maken. Uiteindelijk kunnen we dan allemaal meer orchideeën verkopen.


Wij hopen de mensen die uiteindelijk onze planten in huis hebben staan, te inspireren door onze orchideeën plezier en sfeer mee te geven. Sectorbreed moeten we dat ook veel meer gaan doen. Als ik in een tuincentrum loop, zie ik tafels met ‘een zak bloemen’ staan, maar wat is dat nu? Waarom staat een cadeaubon op nummer één qua cadeauartikelen en niet bloemen en planten? Wat is de reden achter de aankoop van ons product? Wil een consument iemand feliciteren, sorry zeggen? Daar kunnen we veel meer mee doen.

Wat is jullie ambitie met betrekking tot een consumentenmerk?

Wij willen het merk Opti-flor laten groeien en we willen juist toe naar een consumentenmerk, maar de vraag is hoe? Het kost of heel veel geld in korte tijd of weinig geld, maar dan duurt het lang. Als het lukt, moeten we ook consistent zijn. Wanneer vraagt een consument naar Opti-flor, dat is een interessante vraag die we eerst moeten beantwoorden.

Waar staat Opti-flor over 10 jaar?

Vroeger vierden we niets, nu geven we er iedere vijf jaar aandacht aan. Hier zijn we met ons 75-jarig bestaan mee begonnen, omdat we de boodschap wilden uitdragen naar onze klanten en onze medewerkers dat we dit samen doen.


Over 10 jaar is ons merk sterker geworden, hebben we een breder assortiment en is de organisatie verder versterkt. Daarnaast blijven we verrassen met nieuwe concepten. We hopen over 10 jaar zeker ook nog met Anthura samen te werken. We kijken op dit moment daarnaast actief naar de rol van de volgende generatie hierin. Maar dat mag die generatie toelichten in een interview in de Anthurinfo over 10 jaar!

"Wij hopen de mensen die uiteindelijk onze planten in huis hebben staan, te inspireren door onze orchideeën plezier en sfeer mee te geven."